Home » Fitness oefeningen » Kettlebell swing

Kettlebell swing

Moeilijkheidsgraad:

Kettlebell swing uitvoering

Het is belangrijk dat je de kettlebell swing uitvoert met een goede techniek. Juist omdat het zo’n explosieve oefening is, kan een verkeerde uitvoering zorgen voor vervelende blessures.

  1. De beste techniek is je knieën licht gebogen houden. Begin met de kettlebell op zo’n 30 cm afstand voor je lichaam.
  2. Na de stoot span je je benen, billen en core spieren goed aan. Plaats je voeten hierbij iets breder dan je schouders.
  3. Bij de stotende beweging gaat alleen je onderlichaam mee. Hoofd en schouders blijven op hun plek.
  4. De kettlebell gaat op zijn laagste punt niet ver voorbij je knieën. Kettlebell swing – de meester van de fitness oefeningen
kettlebell-swing-uitleg-small

Bijna elke sporter heeft wel te maken gehad met deze fitness oefening. Vooral crossfitters zweren bij de kettlebell swing. Powerlifters nemen de swing ook op in hun schema om beter te kunnen deadliften. Omdat de oefening veel van je uithoudingsvermogen vraagt bouw je ook nog eens een goede conditie op. De kettlebell swing is dus de meester van alle fitness oefeningen en altijd passend in je workout schema. Of je nu traint voor afvallen, krachttraining, spiermassa of conditie, probeer hem zeker eens uit.

Wat is een kettlebell swing?

Uiteraard gebruik je hierbij een kettlebell. De oefening ziet er uit als volgt: je swingt met je armen de kettlebell omhoog. Totdat je armen parallel zijn met de grond. Met je lichaam vormen je armen dan een hoek van 90 graden. Als de kettlebell weer op zijn laagste punt is stoot je die weg met je heupen. Zo ontstaat een swingende beweging van de kettlebell. 

Kettlebell swing spieren

Welke spieren spreek je aan met de kettlebell swing? Hieronder staan ze voor je op een rijtje:

  1. Onderrug- en buikspieren: door de zwaai vanuit de heupen en de aanspanning van je core
  2. Hamstrings: door de tractie vanuit je heupen en billen 
  3. Billen: als je naar voren zwaait span je je billen aan. Hierdoor krijgen ze een mooie ronde vorm
  4. Bovenrug en schouders: met je schouderspieren controleer je de zwaai van de kettlebell. Die krijgen dus ook gelijk een boost 

Leuk feitje 

Ongeveer 15 jaar geleden wist bijna niemand buiten Rusland wat een kettlebell is. Totdat een Amerikaanse vrouw Tracey Reifkind vertelde hoe ze in 15 maanden wel 65 kilo afviel. Door drie keer per week een half uur te trainen met de gewichten haalde ze deze opmerkelijke resultaten. Vanaf dat moment zijn kettlebells ook populair geworden in westerse landen. Sindsdien zijn ze niet meer uit de sportschool of crossfit box weg te denken. De kettlebell heeft nu zeker zijn kracht bewezen als goede tool voor tijdens de workout. 

Onze conclusie

De kettlebell swing is een perfecte fitness oefening voor iedereen. Wat je trainingsdoel ook is; of je nu wilt afvallen of kracht wilt opbouwen. Tijdens de oefening train je namelijk voor beide doelen. Door de hoge snelheid en intensiviteit van de oefening verband calorieën en door de explosiviteit bouw je spieren op.

Bij de Kettlebell swing train je uitstekend je core. Dit is dus echt een kettlebell oefening voor een strakke buik en sterke onderrug.

Je kunt deze oefening in de sportschool uitvoeren, maar als je zelf een kettlebell hebt, kun je natuurlijk ook buiten de deur of lekker thuis sporten.