Home » Fitness oefeningen » Goblet Squat

Goblet Squat

Spieren:

Doel:

Moeilijkheidsgraad:

Uitleg Goblet squat:

In deze video laat ik je de Goblet squat zien. Let goed op de uitvoering voordat je begint; daar komen ook de beste resultaten van.

  1. Sta met je voeten op schouderbreedte en draai je voeten 45 graden naar buiten.
  2. Houd je rug recht als je naar beneden zakt. Dat gaat het beste als je goed je buik en rug aanspant.
  3. Zak naar beneden tot je hamstrings parallel aan de grond zijn. Gevorderden kunnen dieper zakken tot ze niet meer kunnen. Let erop dat je knieën niet voorbij je tenen komen.
  4. Belangrijk is ook je ademhaling. Adem bewust in bij de neerwaartse beweging en uit als je naar boven gaat.

Goblet squat spieren:

  • Benen
  • Billen
  • Core (buikspieren en onderrug)
  • Rug

Voor perfecte benen en billen 

De goblet squat is, net als de barbell squat, een van de fitness oefeningen die echt in je fitness schema hoort. Met deze kettlebell oefening train je tegelijkertijd je benen, billen, core en rug. Deze oefening is daarnaast ook goed voor je mobiliteit en flexibiliteit. De goblet squat is dus echt essentieel om mee te nemen. Hieronder leg ik je uit hoe jij deze oefening zelf doet op de juiste manier.  

Wat is een goblet squat?

Een goblet squat is dus een squat. Alleen doe je deze fitness oefening niet met een barbell, maar met een kettlebell. Met een gewone squat leg je een barbell (stang) in je nek en dan voer je de oefening uit. De kettlebell houd je vast met een stevige grip ter hoogte van je borst. Verder oefen je deze squat op precies dezelfde manier uit als de squat met barbell.  

Voordelen oefening

Met de goblet squat leg je een goede basis voor elke andere oefening in de sportschool. Je verstevigt namelijk je core door continu je buik en je rug aan te spannen. Bovendien verstevig je je houding enorm. Je zit namelijk rechter op je bureaustoel. Als je de squat met volledige diepte pakt, word je ook nog eens leniger en mobieler. Dacht je dat krachttraining je log en stijf maakt? De goblet squat bewijst het tegendeel.  

Fitness voor thuis 

Deze squat met kettlebell doe je niet alleen in de sportschool. Het enige wat je nodig hebt zijn kettlebells in verschillende gewichten. Een zwaar gewicht te pakken en minder herhalingen in een set creëert kracht en volume van je spiermassa. Een lichter gewicht en meer herhalingen zorgt daarentegen voor explosiviteit en slanke spieren. Je kan dus thuis werken aan jouw ideale shape met een workout schema voor kettlebells.