Home » Blog » Tips voor thuis afvallen door krachttraining

Tips voor thuis afvallen door krachttraining

  • door
thuis afvallen krachtstraining

In deze tijd wil jij graag thuis wat afvallen. Dat lukt nu niet in de sportschool. Gelukkig kan thuis afvallen ook prima. Het is een goed idee om dat door krachttraining te doen. Krachttraining is namelijk een effectieve manier van afvallen. Misschien heb je wel eerder gehoord van krachttraining en ben je al hard aan de slag gegaan. Veel mensen vinden het toch best moeilijk om goed thuis aan de slag te gaan. Hoe houd je het nou vol? Wat moet je precies doen om af te vallen? Hoe vaak moet je trainen en hoe zorg je er voor dat je dit elke keer weer doet? In deze blog lees je 8 tips om thuis af te vallen door krachttraining

Tip 1: Maak een goede plek voor het sporten

Voor je gaat beginnen met krachttraining thuis, is het verstandig om een goede omgeving voor jezelf te maken. Je gaat normaal misschien wel naar de sportschool. Dan heb je een hele andere omgeving thuis. Dat kan er voor zorgen dat je het sporten uitstelt. Je kunt er heel simpel dingen aanpassen zodat de omgeving geschikter wordt.

Überhaupt iets aanpassen in jouw omgeving wanneer je gaat sporten, kan al erg helpen. Door iets te veranderen, vertel jij jouw brein dat je gaat sporten. Daarnaast, als je na het sporten de dingen weer terug zet, weet jouw brein ook dat het sporten nu klaar is. Zo kun jij het sporten en de rest van jouw leven beter van elkaar scheiden.

Wat zou je kunnen veranderen in jouw omgeving? Dat hangt natuurlijk af van hoe je woont. Wanneer je niet veel ruimte hebt, zou je een tafel, stoel of bank even een beetje kunnen opschuiven. Zo heb je meer ruimte om je vrijer te kunnen bewegen. Wanneer je een kamer overhebt, bijvoorbeeld een logeerkamer, kun je er ook voor kiezen om daar te gaan sporten.

Zorg er voor dat alle attributen die je gaat gebruiken tijdens jouw krachttraining in de buurt zijn. Train je dus met gewichten? Leg die dan alvast klaar. Zet alles desnoods een uur van te voren klaar. Leg ook bijvoorbeeld een matje klaar waar je op gaat sporten. Zo maak je voor jezelf een plek om te sporten en hoef je niet meer iets te doen. Je kunt direct beginnen.

Tip 2: Bereid jouw workout voor

Veel mensen gaan beginnen met hun krachttraining, zonder dat ze echt weten wat ze gaan doen. Ze doen maar wat. Je kunt beter van te voren bedenken wat je gaat doen. Zo weet je precies wat je gaat doen, hoelang je bezig bent en wat je aan het trainen bent. Bedenk wat je graag wilt trainen en ga op basis daarvan bedenken wat je wilt doen. Wil jij jouw armen trainen? Dan heeft squats doen niet heel veel zin. Ga gericht te werk.

Kijk op het internet bijvoorbeeld welke fitness oefeningen goed zijn voor jouw doel. Als je de training hebt gevonden, ga je kijken hoe het moet. Zoek eventueel filmpjes of doe het zelf een paar keer. Kijk hoe vaak het je lukt. Ben je na bijvoorbeeld tien keer erg moe? Doe er dan nog twee bij. Wanneer je denkt, nu is het genoeg, doe je er nog twee bij. Let wel op: begin niet te fanatiek! Bouw het liever langzaam op.

Schrijf de naam van de oefening op, hoe vaak je het gaat doen en hoe lang het ongeveer duurt. Dan ga je naar de volgende oefening. Ga door met het proces tot je een mooi lijstje hebt. Dit lijstje leg je bij jouw sportspullen. Nu kun je elke keer kijken welke oefening je doet en hoe vaak.

Er zijn fitness oefeningen die beter geschikt zijn voor beginners en fitness oefeningen die meer voor gevorderden zijn. Een goede fitness oefening om mee te starten is bijvoorbeeld Shoulder taps.

Tip 3: Bouw de krachttraining langzaam op

Het is dus erg belangrijk dat je niet te zwaar gaat beginnen. Anders wordt het steeds moeilijker om te gaan beginnen met sporten. Bouw het langzaam en rustig op. Al zou je twee keer per week een kwartiertje bezig gaan. Het is een begin.

Tip 4: Sport op een vast tijdstip

Het kan zijn dat je het inderdaad lastig vindt om elke week te sporten, of zelfs een aantal keer per week. Wat je dan kunt doen is om het sporten op een vaste dag en vaste tijdstip te plannen. Dit is een manier om uitstel gedrag te voorkomen. Stel, je spreekt met jezelf af om één keer te sporten komende week. Je gaat de week in en doet je dingen. Je gaat aan het werk, spreekt af met vriendinnen en zorgt voor het huis. Voor je het weet is de week alweer om en heb jij niet gesport. Als je niks plant, denk je vaak: “ ah, dat doe ik morgen wel”. Daarom is het goed om de krachttraining te plannen op een dag en tijdstip die jou goed uitkomt. Het beste kun je deze dag en tijdstip elke week aanhouden. Waarom? Omdat je zo ook jezelf voorbereid voor het sporten. Als je dinsdags altijd gaat sporten, houdt jouw lichaam daar uiteindelijk rekening mee.

Tip 5: Sla het sporten niet over

Wat ook erg belangrijk is, dat je niet een keer het sporten overslaat. Je laat jezelf dat dan toe. Je laat aan jezelf zien dat het oké is dat je niet gaat sporten. Wat gebeurt er dan? Dan ga je het vaker niet doen. Als je van jezelf herkent dat je snel het sporten uitstelt, is het erg belangrijk dat je het dus niet overslaat. Daarom is het ook goed om een moment te kiezen waar je tijd hebt. Dus niet even tussen twee afspraken in.

Tip 6: Maak het sporten leuk!

Probeer het sporten leuk voor jezelf te maken. Zet je favoriete muziek op of luister naar een podcast die je leuk vindt. Bedenk wat je echt leuk vind en combineer dat met het sporten. Je kunt ook het sporten leuk maken door het te doen samen met iemand. Een vriendin bijvoorbeeld. Je hoeft niet eens samen in hetzelfde huis te zijn. Als je van elkaar weet dat je elke week bijvoorbeeld twee keer gaat trainen, motiveert dat ook. Je wilt natuurlijk niet degene zijn die heeft overgeslagen, terwijl de ander wel moedig doorgaat.

Tip 7: Beloon jezelf

Jezelf belonen is ook een manier van motivatie, wat vaak terug komt. Dit kun je met verschillende dingen doen. Als je bijvoorbeeld die week hebt getraind, mag je een paar euro in een spaarpotje doen voor iets leuks. Sommige mensen doen dit ook wel met eten. Als je hebt getraind, mag je bijvoorbeeld een soesje. Pas hier wel mee op als je juist wilt gaan afvallen. Je eet namelijk al snel meerdere soesjes. Als je daar dus wat gevoelig voor bent, kun je jezelf beter met andere dingen belonen.

Tip 8: Motiveer jezelf

Jezelf motiveren werkt vaak ook goed als je bedenkt waarom je dit ook al weer wilde. Toen je dit hebt ontdekt en besloten hebt om het te gaan doen, was je waarschijnlijk erg gemotiveerd. Ga terug naar die bron. Waarom wil je dit? Bedenk wat je wilt bereiken. Wil je graag gespierde armen? Hang ergens een foto op met wat je wilt bereiken en neem elke week een foto van jezelf. Zo zie je het proces. Je wordt dan elke keer herinnerd waarvoor je het doet.

Een gewoonte maken van krachttraining

Het liefst wil je eigenlijk dat het sporten een gewoonte wordt. Dat je er geen moeite in hoeft te steken om er elke keer weer aan te beginnen. Gelukkig is het zeker mogelijk om de krachttraining als gewoonte te maken. Hoe? Door het simpelweg een poosje te doen. Men zegt dat een gewoonte in 21 dagen is aangeleerd. Omdat je niet elke dag sport, kun je verwachten dat het wel wat langer duurt. Geef jezelf de tijd en weet dat het uiteindelijk wel een gewoonte wordt. Ook weer het advies: Als je er een gewoonte van wilt maken, doe het sporten dan op een vaste tijd en vaste dag.

Het is belangrijk om te beseffen dat de krachttraining een proces is. Je bent met jezelf bezig en voor jezelf aan het zorgen. Dat is goed. Je hoeft echt niet binnen vier weken dat prachtlichaam te hebben. Dat is ook niet echt realistisch. Wees dus vooral ook niet te streng voor jezelf. Je bent super goed bezig!

De één valt sneller af dan de ander. Bij de één zie je sneller resultaat dan bij de ander. Je kunt dus niet echt een tijd noemen wanneer je resultaat gaat zien. Zie het zo; krachttraining is ook super gezond voor je lichaam. Niet alleen voor het afvallen. Je doet het dus niet alleen voor de lijn, maar ook voor jouw eigen gezondheid. Daarnaast leer jij jezelf ook doorzetten.

Met deze tips en adviezen kun je hopelijk weer een beetje vooruit. Schrijf vooral ook veel dingen op. Zo onthoud je de dingen beter. Zorg ook voor voldoende voeding. Het is belangrijk dat je voldoende energie hebt om te gaan sporten. Succes!